A fényjelző berendezések ellenőrzésére és a két-három óránkénti megállásra figyelmeztetnek a szakemberek abban az esetben, ha hosszabb távon vezetünk éjszaka. A négynapos hosszú hétvégével zárul a nyaralási főszezon, amit az előzetes foglalások alapján sokan ki is használnak.
A sötét utakon kiemelten fontos az autónk megfelelő világítása. A mai, korszerű járműveknél már nem okozhat problémát a fényszórók hatékonysága, a régebbi típusoknál azonban a lámpabúra repedései akár 60-70 százalékkal csökkentik a fényerőt. Ez esetben még a megengedett sebességgel sem biztonságos éjszaka közúton vezetni. – Régebbi, 10-15-20 éves autók fényszórói szépen lassan elöregednek, amit az autó tulajdonos, használó nem is vesz észre, vagy csak éppen azt érzi, hogy már nem lát olyan jól, mint korábban. Nem az ő szeme romlott, hanem az autó fényszórójának a hatásfoka romlott. Ez abból adódik, hogy a benne lévő fényforrás teljesítménye csökken – mondta el Moór András, a Moór Kft. ügyvezetője.
Egy kipihent sofőr és a fényjelző berendezések karbantartása elengedhetetlen a biztonságos éjjeli közlekedéshez. A látótávolság ilyenkor lényegesen lecsökken, így a váratlanul felbukkanó, kivilágítatlan biciklisek vagy a vadak további veszélyeket jelenthetnek.
– Ha úgy érezzük, hogy fáradtak vagyunk, akkor megfelelő időközönként tartsunk szünetet, én két-három óránként szoktam megállni, ha éjszaka vezetek, kicsit kiszállok az autóból, megmozgatom a végtagjaimat és utána folytatom az utamat. A világító és fényjelző berendezéseket megfelelően állítsuk be és azt tanácsolom, hogy indulás előtt a lámpabúrákat tisztítsuk le. Arra is figyeljünk, hogy jó szögben legyen beállítva a fényerő – tette hozzá Furdán János, a Start Autósiskola oktatója.
A szakértők szerint arra is fontos odafigyelni, hogy ne vakítsuk el a szembejövő vezetőt a távolsági fények szükségtelen használatával, mert ezzel saját magunkat is veszélybe sodorjuk.
adás
magazin
híradó
